Varför inte Alkolås i alla bilar??

Tänk var människoliv och pengar det skulle göra med tiden om det installerades alkolås i alla bilar som idag rullar på våra vägar. De här vore något regeringen kunde satsa  pengar på, för i slutänden  skulle både de och försäkringsbolagen tjäna på det pengamässigt.  Enligt statistik kör ungefär var fjärde bil med en påverkad vid ratten. Många av dem kör ihjäl sig själva och andra. Stora kostnader blir det i ersättningar för fordon, för människors lidande, rättegångar ja bara en rattfylla kan kosta oändliga summor. Oh om de nu är förbjudet att köra med alkohol i kroppen så vore det väl naturligt om man inte kunde köra. Idag är det till 90% yrkesfordon som har alkolås i sina fordon.  Få privatpersoner har varken tankar eller råd att installera dem. Inte ens i nya fordon installeras dem. Man installera låsanordningar för att de inte ska gå att starta och sno bilar men att man kan använda dem som rena mordvapen är ingen som bekymrar sig om. Nej de sägs hela tiden att ”vi inte ska ha förmyndare” som sätter lagar, men personligen tycker jag detta vore en självklar sak, fler kunde känna sig säkra på vägen och de som har problem med alkohol kommer inte ut på vägen. Inte heller de som vid festande tar bilen hem, eller de som snor en bil och kör påverkade. Dagen efterfylla skulle inte heller funka, för så länge alkoholen är kvar i blodet så startar inte bilen. ((Nu finns de säkert kryphål i de där apparaterna också, men de finns de i allt.)) Att få bort den mesta rattfyllorna på våra vägar tror jag vore ganska enkelt och många människoliv skulle räddas och försäkringar skulle kanske bli billigare när skadorna minskade. Jag är lite förvånad att denna fråga aldrig ens varit på tapeten. Är de så att man inte vill spara in pengar och människoliv?  Jag tycker de är dags att man verkligen tar i med hårdhandskarna mot rattfylla, ingen ska behöva dö på vägen pga att man möter en påverkad chaufför. Nej vårda de med alkoholproblem innan de sätter sig i bilen och inte efter. Stoppa dem, låt dem aldrig genomföra sin dödsfärd. Den enklaste metoden tordes vara Alkolås i varenda bil som rullar ut på vägen.  Jag vill defenetivt inte möta ett rattfyllo på vägen. Enligt min mening ska de väck från vägarna med alla medel.  Ju färre de är ju mindre pengar och människoliv kostar det.  God afton  

Kommentarer
Postat av: Paula

Men hänger du inte med Anki? Du som slutat äta potäter o allt, fniss! Om man håller GI-diet så ger alkolåset utfall o du kan inte starta bilen, haha! Nä inget aprilskämt, stod i tidningen idag! Man måste nog utveckla alkolåsen lite mer, för den känner inte igen olika typer av alkohol, o man vet tydligen inte varför kolhydratfattig kost ger alkoholutslag i utandningen...
Men visst, jag förstår vad du menar, o håller fullkomligt med!Vi har aldrig haft någon bil längre än ett par år, så vi sörjer inte så mycket när skorttiden närmar sig, bara att kolla i besiktningsprotokollet hur rostläget är...
Kramiz

Postat av: Anna-karin

Håller med dig fullständigt..skit i GI finns andra bantnings sätt..huvudsaken vi räddar liv!!!!...kram

2006-09-06 @ 12:04:04
Postat av: Monica alias Mrs Michelin

Tjenixen,
jag läste också det där om killen som kör med LC och inte kunde starta bilen. Men då får man väl ta cykeln eller apostlahästarna (d v s benen och promenera) istället. Då får man fin form på den nya kroppen också...

2006-09-06 @ 12:52:24
URL: http://fetast.webblogg.se
Postat av: Annika

Ja God Afton...
Kan inte annat än hålla med dig... Det är skrämmande när man läser statestik över hur många som kör påverkade. Själv vet jag inte hur många gånger min pappa körde på fyllan med mig och min syster i baksätet... usch vill inte tänka på hur illa det gått för så många andra... gör mig rädd..

Kramar

2006-09-06 @ 20:21:01
URL: http://spaces.msn.com/annika1977/
Postat av: Hasse

Varför banta. Jag har hållit på hela livet. Hade en gång en svärfar som kallade mej för månen för att jag skiftade volum som den hela tiden.
Bätter att ta en runda extra med hunden.
Håller helt med dej om alkolåsen

Kram Hasse

2006-09-07 @ 18:40:12
URL: http://spaces.msn,com/members/Pladderbladet
Postat av: Skrutten

Här kommer ett litet Skrutt in ...det plaskar runt fötterna idag...mmm.. (det regnar)...han vinkar med paraflaxet och säger heeeeeej!

Lås ... det är nog det där som jag har upptäckt att mamma o pappa har börjat sätta på allt... Dom säger att det beror på att jag inte ska göra mig illa...hmm.. Låter bra tycker jag...även om jag just då när jag känner att jag inte kommer in bakom den där dörren där allt det spännade finns...kan tyckat att det är pest! Men det är nog så ändå.. mammor o pappor kan ha rätt.. det är inte alls kul att göra sig illa. Så det där med lås är nog bra... för stora hårda bilar gör ONT ont som kanske inte går att blåsa bort...

Kramar (utan lås) till dig från Skrutten

2006-09-08 @ 11:08:25
URL: http://dua246.spaces.live.com
Postat av: Anna-karin

hej gumman tassar in för att krama dig och önska dig en underbar helg..här regnar det bara..men jag tycker att det är sååå skönt...kramizzar..

2006-09-08 @ 12:22:25
Postat av: Annika

Men då...hoppas att det inte är något allvarligt som hänt...blir ju orolig för dig...
Hoppas att det ordnar sig vad det än är som får dig att må så...
Sov gott i helgen...och ha en underbar sådan själv...
Stora kramen

2006-09-08 @ 19:22:06
URL: http://spaces.msn.com/annika1977/
Postat av: Amaltea

Hm...håller meeed ...
har sett detta på nära håll. Jag har vänner vars dotter blev påkörd som 12 åring på ett övergångsställe. Ja, av ett rattfyllo ...jovisst han blev av med körkortet och fick böter. Deras dotter är 25 år i dag. Hon har just flyttat till sin första egna bostad. Men assistenter. Hon är hjärnskadad för alltid, hennes hjärna utvecklades aldrig mer efter olyckan. Hon blir mentalt aldrig äldre än 12 år. Det är så tragiskt.

2006-09-09 @ 22:16:51
URL: http://spaces.msn.com/sinnesro/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback