Minnen o Nostalgi o mammanojer!!

56582-172

 

Fredag igen, skönt!!! Tänker tillbaka några år då man arbetade varenda dag både i handling och tankar, ja inte ens när man igentligen var ledig kopplade man av det. Men så började kroppen ge sig till känna, skicka ut lite varningssignaler och tänk jag lyssnade och lärde mig att koppla av, slappna av, koppla bort jobb och stänga av mobilen. Helt otroligt, ja så sa jag faktiskt upp mig också och sadlade om bytte resor och tillverkning, mickar och folk mot ett vackert kontor och betydligt lugnare tempo. Faktum är att jag aldrig ångrat mig, men ibland tänkte jag tillbaka på de där åren som trots allt gav mig otroligt mycket.  Då slet jag som ett djur och tjänade ganska dåligt, visserligen reste jag en del, bodde lyxigt och åt god mat, men kopplade av, nej de gjorde jag nästan aldrig.  Ofta tog jag med mig de minsta ungarna också, ja de var ju inga spädbarn precis utan lite så där halvvuxna ungdomar som uppskattade att hänga på och se lite. Nu är de fem år sedan jag bytte tjänst, tiden går fort. Jag saknar aldrig det där, endå var den fina, roliga och händelsefulla år, år man nu kan se tillbaka på och minnas med glädje. Jag la av när allt kändes allra bäst, de e ju då man ska sluta sägs det, när man är på topp.

Nu är ju jag född på en söndag vilket gjorde att jag ”hade sån tur” att jag fick ett topp jobb, i lugnare tempo och med högre lön och som dessutom lät mig vistas på hemmaplan. Jag blev erbjuden mitt ny jobb genom en kund så min chef var inte så glad på honom.
Att jobba som jag gjorde är igentligen inget jag rekommenderar ensamstående föräldrar, kanske inte heller gifta för man var som sagt på jobbet jämt om inte kroppligt så i tankarna. Man sa alltid de är inget jobb, de är ett levnadssätt. Men nu är de alltså fredag igen och man har en ledig helg framför sig. De hade jag ju då också men man var aldrig redigt ledig, dessutom var ju barnen fortfarande boende hemma då så de var ju fullt ös med dem när man väl kopplade av de andra.  

Nu kanske man skulle haft de jobbet i stället, när ungarna är vuxna och man gör som man vill, men nu är jag nog för gammal och bekväm och trivs trots allt väldigt bra i  min lilla värld. Mitt hem är ju min borg, något jag gärna vill ha kvar. Att fackla omkring och ständigt vara andra till lags, nej de vill jag nog inte ha tillbaka. 
 

Men att vänja sig redigt vid att barnen flyttat hemifrån, ja de vet i tusan om man gör.
Även om man ser dem titt som tätt, de e inte redigt samma sak. Får suga redigt ordentligt på den lilla karamellen som finns kvar här hemma tillfälligt, om några veckor bär de av långt ut i världen. Pust, hur klarar man av att ha en unge på andra sidan jordklotet då? Jag fasar för den dagen han ger sig av och sen får man hålla tummarna för att allt går bra och räkna dagarna tills han kommer åter hem igen.  1 år, ja med tanke på hur fort en vecka går, så rinner väl 1 år också iväg ganska snabbt. Hur som helt kan jag inte annat en glädjas med honom och hålla med om att ska ha se sig om i världen så är de nu, innan han skaffar familj och sånt. 

 
Nu tar vi fredagskväll. 

Trevlig Helg
      
56582-171



Kommentarer
Postat av: Amaltea

Nej Phua...hade båda mina stora flickor utomlands...SAMTIDIGT i ett år...det var drygt...mammahjärtat höll på att gå sönder ... sen har dom i alla fall turats om. Hur allt slutar...tja jag är väl beredd tror jag på att någon av dem en dag blir kvar där borta i främmande land...villl ja...nej, men det säger jag inte...
Skönt du kunde byta jobb ....
oj kl tickar...måste dra...ut på ryttartävlingar igen med lillstrumpa...
(((Kram)))

Postat av: Paula

Oj, du skriver att du inte är så aktiv i bloggen o jag hade massor att läsa ikapp!!
Jag är ju också höstmänniska, njuter så när jag kan andas igen...
Ler åt dina äppelfångster...såg grannarna dig?
Vi har också snöskyffeln framme, lika bra att vara redo!
Förstår din oro för "barnet" som ska ut o resa, min tjej kom aldrig iväg innan barn 1 o 2 o 3 anmälde sin ankomst...o sen blir man ju fast!
Men det är ju oroligt på många håll i världen o man kan hamna på fel plats vid fel tillfälle! Men tänk va underbart med den nya mobiltekniken som gör att man kan hålla kontakten på ett helt annat sätt än för bara 10 år sedan!
Nä nu ska jag äta frukost, magen kurrar...Ha en skön helg/Kram

2006-09-16 @ 09:15:27
URL: http://paulaz.se
Postat av: Monica alias Mrs Michelin

Hej, det är som vanligt trevligt att läsa din blogg och tänkvärda saker du tar upp.

2006-09-16 @ 20:47:57
URL: http://fetast.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback