Vem tackar i sanningens namn NEJ?

Idag var ett program på radio som mina jobbarkompisar ropade att jag skulle lyssna på. Det handlade om det nya kommunalrådet i vår kommun, han får pension och nu då också lön för sitt nya uppdrag = 75 000:- i månaden. Till de där programmet ringde massa människor och tyckte det var rent förjävligt att han inte skänkte bort sin pension. Vad jag tycker folk glömmer är det är just portikerna som skapade de här förmånerna för sig själva. Ta alla de socialdemokrater som nu får massor av ”fallskärmar” ja de kallar jag det, Messing runt 14 miljoner, Boström lite mindre och den och den och den. En farligt massa pengar. De här människorna är de som sitter och bestämmer att vi vanliga dödliga ska ha arbetslöshetskassa med 80% av vår lön under högst 1 år i sänder när vi blir arbetslösa, samtidigt då som de själva är garanterade enorma summor fram till sin pension när de nu blir arbetslösa från sina politiska uppdrag. Det konstiga är att man inte hört en enda protest mot detta.

Tycker folk verkligen att det är redigt att politiker ska ha dessa garantier och vi vanliga våra små förmåner.  
 Personligen tror jag inte någon skulle säga NEJ Tack om de en dag fick chans att plocka ut sin pension och samtidigt jobba och få lön. Det funkar faktiskt för alla, även vanliga människor. Den biten tycker jag är ren Svensk avundsjuka. Det finns många vanliga människor som gått i pension men väljer att fortsätta jobba eller jobba vid sidan om och på så vis får de både pension och lön. Nu har ju inte vanlig människor detta häftiga månadslöner som våra kära politiker men jag är ganska säker på att ingen skulle tacka nej om de fick dem.  En ändring i systemet vore väl på sin plats. Även politiker skulle som vi få 80% av sin lön under ett år efter att de blivit arbetslösa. Det skrämmer mig en del att ett arbetarparti sysslar med sånt här, endå mer skrämmer det mig att folk inte ser eller protisterar mot det. Den avgående kommunalrådet här hos oss får 30 000:- i månaden fram till sin pension, han är väl runt 45 nu. Men de här reagerar inte folk mot, bara mot att folk lyfter både pension och lön samtidigt.  

Att vårt nya kommunalråd inte tackar nej till sin pension och lön för de arbete han nu ska göra det har jag full förståelse för men däremot har jag ingen förståelse för hur de nyvalda partiet kan välja en pensionär närmare 70 som kommunalråd. Fram med de yngre folket, de nya tänkandet, de friska nya. Någon gång bör man nog inse själv även om de kanske är svårt, att man bör lämna plats för de yngre. De vore kanske inte så bra om alla 70 åringar var kvar i arbetslivet för då finge vi endå större arbetslöshet en vad vi har nu.
 

För övrigt är jag glad att jag inte bor i Kina.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback