Pengar allt styrs av pengar...pengar...pengar

56582-4156582-4056582-39
Idag hade jag satt min väckarklocka extra tidigt, förmodligen för att med gott samvete stänga av den o somna om, ja de var vad jag gjorde varjefall. Men sen tog jag mitt förnuft till fånga och masade mig ur sängen, trots allt lite tidigare en vanligt.

Det är skönt nu på mornarna när det är ljust ute och man hör fåglarna som kvittrar ute i träden. Man blir glad o pigg ganska fort. Kom till jobbet en halvtimme tidigare en vanligt, kanske för att jag längtat lite, har ju varit ledig så många dagar så det nästan blev drygt på slutet. 

På jobbet såg allt ut precis som jag lämnade det förra veckan. Instängt var det också, så jag fick börja med att vädra och släppa in lite frisk luft. Utanför värmde solen så skönt, fick faktiskt rulla ner lite för att se dataskärmen, eller vad det stod på den. Det tycker jag inte om, jag avskyr nedrullade fönster. Har ansökt om markiser i sommar, får se om min önskan går i uppfyllelse. Jag hoppas!!
Vi fick lite regn också i eftermiddags men de droppade snabbt över. För övrigt har den här dagen mest varit av pliktens art.


Läste regeringens vårbudget idag:
Tycker att allt som skulle göras var finansierat av skattepengar vad jag kunde se, så man kan ju undra då hur länge det dröjer innan de höjer den och hur mycket statsskulden ska öka per dag. Man snackar om att vi har bra ekonomi, de förstår inte jag, för vi lånar ju oändliga summor varje minut om dygnet. Hur kan man ha bra ekonomi om man ständigt lever på lånade pengar??!!
Jag förstår INTE redigt varför man bara ska skapa massa nya jobb inom stat och kommun.  Varför satsar man inte på att få in arbetskraft i vanliga företag också?
Ge skattelättnader och sänkta arbetsgivaravgifter, de skulle lätta för många som vill anställa men inte klarar det ekonomiskt. Heller får ju sällan vanliga företag hjälp med arbetskraft genom så kallade plusjobb. På något vis uppfattar jag det dessutom som om de bara är tillfälliga jobb, de är ju inte speciellt bra. Folk vill säkert ha fasta jobb, inte tillfälliga för att komma ur statistiken för arbetslösheten. Då är man ju snart tillbaka på ruta 1 igen, när plusjobbet är slut väntar bara en ny arbetslöshet. Det vore bättre de löste arbetslösheten på sikt, inte tillfälligt med plusjobb som de så fint kallar det. VARFÖR ska de alltid lösa problem TILLFÄLLIGT.  
56582-4256582-42

Det jag tyckte var bäst var att man ska satsa på praktikutbildningar igen tydligen,
(jag läste bara kort om det men fick uppfattningen att det var på gång igen) ungdomar som har svårt i skolan kan få ett bra yrke genom praktik, de har jag efterfrågat länge, inga hantverkare är så bra som de som lärt sig ute på fält. Dessutom skulle de som INTE har läshuvud endå kunna få bra jobb och bli bra utbildade istället för att ge upp, eller spåra ur samhället. Ingenting säger ju att Du är en bättre ex snickare för att du har bra betyg i alla teoretiska ämnen. Det här med bra betyg har gått lite över styr och det är inte konstigt att de barn och ungdomar som inte hänger med, ger upp och hittar på annat. Här skulle de får en ärlig chans att lära sig ett bra yrke utan höga betyg. Den här formen av utbildning skulle säkert ge många en mer dräglig tillvaro och framtid. De tror jag, så de så!!! Hoppas bara detta blir verklighet också, att jag inte läste fel i hasten. 

Jag funderar då och då på vilken framtid Sverige igentligen går till mötes. Ska det sluta med att man bygger fattighus igen? Att allt rasar. Man kan ju jämföra med en vanlig enskild människa. Vad händer en vanlig människa när alla pengar är slut, när hon inte kan tjäna några längre, när ingen kan ge henne några, när inga bidrag längre finns. Hon går under, gör vårt land det också tids nog eller?!

Ska det sluta med att vi slutar att tänka på varandra,
sluta bry oss om
ska vi bara månar om oss själva och att just vi överlever.
En skrämmande tanke.

A







Kommentarer
Postat av: Amaltea

Jo visst kan man leva rätt bra på lånade pengar...änna tills dom e slut ;-) och man måste börja betala tillbaka....
men statsfinanserna kanske fungerar på ett annat sätt än vad det gör för oss vanliga dödliga...med lån, räntor och amorteringar...
ha en bra vecka (((kram)))

Postat av: Anna-karin

hugha....nää jag tänker aldrig sluta bry mig..jag tänker fortsätta att tänka och finnas för andra..är så less på ego sverige..kram pinglan..

2006-04-18 @ 21:24:51
Postat av: Badaren

Håller meeeee...
- Hördes dé från baljan...

Ja, eller...

2006-04-18 @ 22:02:51
URL: http://spaces.msn.com/badaren/
Postat av: Disa

Hej Anki..
Ja du ...dom där tankarna har jag också haft...
men dit leder det ju...
För numera så skiter vi i våra ungdomar i första hand och månar om alla andra före.
Så hur ska dom en vilja ha lusten att dra sitt strå till stacken?!?!?!?
Nåja...orkar inte ens gå dit..
Politik är en brist på bättre sysselsättning anser jag :/
Här lyser solen idag.
Tack för att du skicka :)
Kram//Disa

2006-04-19 @ 07:21:09
Postat av: Anna

Hej!
Jag håller nog med Disa. Politiker blir man i brist på annat....
Ha en underbart solig dag.
Kram Mammaanna

2006-04-19 @ 09:50:35
URL: http://spaces.msn.com/alu039mammaanna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback